Blogi

Historian polaarisimmat sukupolvet

Kirjoittaja 19.12.2017 Ei kommentteja

Des – pa – cito.” Nuori tyttö miimaa musiikkiopiston käytävällä äänettömästi puhelimeensa laulun sanoja, ja muodostaa käsillään ikään kuin viittomakielisiä merkkejä. Hän tekee musiikkivideota sosiaalisen median sovellukseen Musical.ly.

“Hyvää iltaa uutisista!” Vanhempi miesopettaja istahtaa työpäivän jälkeen sohvalleen ja painaa kaukosäätimestä TV:n päälle.

Mikä näitä kahta ihmistä yhdistää? No, molemmat käyvät samassa rakennuksessa nimeltä musiikkiopisto. Toinen opettaa soittoa, ja toinen käy soittotunneilla. Molemmat viihtyvät musiikkiopistolla. Itse asiassa he tapaavat kerran viikossa samassa luokassa soittotunnin merkeissä, ja molemmille tämä on laatuaikaa. Heillä on kivaa.

Se maailma, johon vanhempi mieshenkilö syntyi oli 1950-luvun Suomi. TV-lähetykset olivat alkaneet v. 1955, ja myös rock’n roll rantautui meille samaan aikaan. Sodan jälkeen syntyneiden sukupolvi rakasti Lp-levyjä, ja oli valmis maksamaan surutta rakastamastaan musiikista. Sähkökitara poltteli kovasti opettajana mieltä näyteikkunaostoksilla käydessä, mutta hän päätti kuitenkin alkaa soittaa pianoa, koska sellainen oli kotona.

Se maailma, johon nuori tyttö syntyi, oli paitsi 2000-luvun Suomi, niin se oli myös koko maailma, koska 2000-luku yhdisti maailman mm. Facebookin ja YouTuben avulla. Suoratoistopalvelut alkoivat syytää musiikkia vapaasti, eikä kukaan halunnut enää maksaa musiikista. Vanhempi mies ei olisi voinut nuorena uskoa, että kaikki mahdollinen musiikki maailmassa olisi joku päivä kaikkien saatavilla – ilmaiseksi. Puhumattakaan, että kaikki liikkuva kuva on saatavilla milloin vain haluamme.

Nuori tyttö ei katso televisiota enää. Hänelle siinä on liian vähän virikkeitä, koska sitä ei voi kommentoida muuten kuin Twitterissä, ja koska sitä täytyy katsoa vain tiettyyn aikaan. Kun hän rentoutuu, hän kuuntelee Spotifysta Rihannaa, snäppää välillä kavereilleen, ja katsoo Netflixistä Pretty little liarsia – kaikkia samaan aikaan, ja silloin kuin huvittaa. Itse asiassa tuntuu, että hän rentoutuu aina. Opettaja taas ei voi ymmärtää, miksi pää pitää täyttää noin monella virikkeellä. Hänen mielestään musiikkiin tai TV-ohjelmaan olisi hyvä keskittyä sellaisenaan. Hänen kaverinsa kuulema kommentoivat TV-ohjelmia Facebookissa.

Opettaja on nähnyt 60-vuotisen elämänsä aikana rock’n rollin, discon, heavymetalin ja technon synnyn. Jok’ikinen hänen elämänsä vuosikymmen syntyi uusi musiikinlaji. Tällaista tyylilajien ja teknologian kehityksen vauhtia ei aiempina vuosisatoina oltu nähty. Tuolloin tyylilajit kuten barokki tai klassismi kestivät sukupolvelta toiselle sata, jopa kaksisataa vuotta. Myös teknologian näkökulmasta menneinä vuosisatoina isovanhemmat elivät samanlaista elämää, mitä heidän lapsenlapsensa tulisivat elämään.

Vaikka tyttö on kuullut isänsä fiilistelevän Rolling Stonesin tahdissa, silti kaikki hänen omaa sukupolveansa vanhempi musiikki tuntuu etäiseltä. Hän saa musiikkivaikutteensa kavereilta ja Spotifyn soittolistoilta.

“Otetaan uudeksi läksyksi tämä Ballade pour Adeline. Se on kaunis kappale.” Tyttö pakkaa nuottikopion taskukansioonsa, kaappaa puhelimensa, moikka opettajalle, ja alkaa taas miimata Musical.ly:n.Man, I feel just like a rockstar.” Opettajaa hymyilyttää.

X