Uutiset

Höristys II – erilaista yhteissoittoa

Kirjoittaja 24.9.2013 Ei kommentteja

TSMO:n opettajat Marko Valtonen ja Pasi Helin järjestävät pienen yhteissoittoperiodin musiikkiopiston yhteissoittoviikolla 7.–11.10.2013.

Tarkoituksena on keskittyä kevätlukukauden 2013 Höristys-periodin hengessä kahteen mielenkiintoiseen teokseen:

La Monte Young (1935–): Compositions #7 (1960)
Terry Riley (1935–): In C (1964)

Teokset eivät vaadi suurta ennakkovalmistautumista oppilailta mutta oheisen aikataulun mukaisesti tulee pystyä osallistumaan perjantain lisäksi vähintään yhteen harjoitukseen. Eniten teoksista saa irti jos pystyy tulemaan kaikkina päivinä.

Ma 7.10. klo 16–18 pieni sali
Ti 8.10. klo 16–18 pieni sali
Ke 9.10. klo 16–18 pieni sali
Pe 11.10. klo 16–18 konserttisali (esitys klo 17)

Periodille ovat tervetulleita 12-vuotta täyttäneet ja sitä vanhemmat kaikkien soittimien soittajat sekä laulajat. Ystävät, vanhemmat ja kaikki asiasta kiinnostuneet ovat erittäin tervetulleita
seuraamaan harjoituksia ja erityisesti perjantaina klo 17 alkavaa teosten esitystä.

Ilmoittautumiset Pasi Helinille, pasi.helin (at) tsmo.fi tai Marko Valtoselle, marko.valtonen (at) tsmo.fi, Pasille puhelimitse (040 5009573) tai opiston käytävillä törmätessä! Lisätietoja annetaan auliisti!

Joitakin tietoja teoksista:

Musiikin minimalismin merkkiteos Terry Rileyn In C muodostuu 53 lyhyestä G-avaimelle kirjoitetusta yksiäänisestä pätkästä, joita esittäjät saavat vapaasti kerrata haluamansa määrän marimban
hakatessa pulssia korkealla C:llä. Shamanistiseksikin luonnehditun teoksen alati elävät harmoniat ja ihmeellisiksi äityvät rytmit saattavat teoksen esittäjät ja kuuntelijat miellyttävän
ihmettelevään läsnäolon tilaan jonka ei soisi loppuvan.

La Monte Youngin teokseen Compositions #7 ei tarvita nuotteja sillä siinä soitetaan kvinttiä h–fis säveltäjän ohjeen mukaisesti ”To be held for a long time.” Säveltäjän ajatuksissa sävelten
välisistä etäisyyksistä puhdas kvintti muistuttaa eniten suoraa viivaa. Teoksen esityksessä kaikilla soittajilla ja laulajilla on yhteinen päämäärä: esittäjien sointien sulautuminen yhdeksi yhteiseksi suoraksi viivaksi.

X